همه چیز درباره منارجنبان اصفهان

اگر شما هم تا به حال به اصفهان سفر کرده باشید این گفته را تایید می‌کنید که در جای جای این شهر بزرگ و دیدنی جاذبه‌های گردشگری متنوعی به چشم می‌خورد . این جاذبه‌ها که بخش اعظمی از آنها را بناهای تاریخی شکیل می‌دهند هر کدام داستان و ماجرایی را در پس خود پنهان کرده اند . یکی از اسرارآمیزترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی این شهر منارجنبان اصفهان است که راز لرزش مناره‌های آن سال‌ها هر بازدید کننده‌ای را کنجکاو و حیرت زده کرده است . همین معماری خاص و ویژگی اسرارآمیز این بنا ما را بر این واداشت تا در این مطلب از گردش مجله گردشگری بلیط اینجا شما را با عمارت منارجانبان بیشتر آشنا کنیم .

 

منارجنبان کجاست؟

منارجنبان از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان می‌باشد که در محله کارلادان این شهر ، در کیلومتر ۶ جاده اصفهان- نجف‌آباد واقع شده . برای بازدید از این بنا می‌توانید با استفاده از خودرو شخصی و یا وسایل حمل و نقل عمومی ابتدا به خیابان آتشگاه اصفهان رفته و سپس بعد از گذر از پل فلزی به سمت راست و به طرف خیابان فرعی منارجنبان مسیرتان را ادامه دهید .

 

معرفی منارجنبان اصفهان

منارجنبان از معروف‌ترین جاهای دیدنی شهر اصفهان است که غالبا برای همه شناخته شده می‌باشد . نمونه این بنا در شهرهای دیگری از ایران و حتی جهان ساخته شده که همگی آنها هم به همین نام معروف هستند . به طور کلی منارجنبان به سازه‌ای ساختمانی گفته می‌شود که در آن دو مناره به صورت متحرک طراحی شده است . به این صورت که اگر یک مناره را تکان دهید مناره دیگر نیز شروع به تکان خوردن می‌کند . نمونه‌های خارجی این سازه در کشورهایی مثل عربستان و عراق می‌باشد .

به گفته کارشناسان معماری این بناها از شاهکارهای معماری محسوب می‌شوند که متعلق به فرهنگ اسلامی است . همتای منارجنبان اصفهان در یکی از روستاهای اردکان یزد به نام خرانق جای دارد که از آثار به جای مانده دوران سلجوقیان محسوب میشود . گویا این منارجنبان به واسطه اینکه تماماً از خشت ساخته شده شهرتی جهانی دارد و در نوع خود بی‌همتاست .

تاریخچه منارجنبان اصفهان

گویا منارجنبان اصفهان در زمان حکومت فردی به نام محمد خدابنده اولجایتو در این شهر به عنوان مقبره عمو عبدالله بن محمود صقلایی ساخته شده . به همین دلیل بسیاری این بنا را به عنوان آرامگاه شیخ امیر عبدالله می‌شناسند . روی سنگ قبر این عارف زاهد عدد ۷۱۶ هک شده که نشان دهنده سال ساخت آرامگاه او می‌باشد . این آرامگاه تزیینات خاصی ندارد و فقط سنگ قبری از جنس مرمر سفید  روی مقبره به چشم می‌خورد .

ایوان بنا در دوره حکومت ایلخانی و به روش مغول ساخته شده و گویا مناره‌ها در سال‌های حکومت صفویان به ایوان متصل گردیده . منارجنبان اصفهان در طی تاریخ شاهد حوادثی متعدد مانند زلزله ها و سایر حوادث طبیعی بوده است . اما استحکام بنا به صورتی است که آسیب جدی ندیده هرچند که گویا در طی این سال‌ها مورد بازسازی و مرمت نیز قرار گرفته است . این بنای تاریخی به عنوان یکی از عجایب معماری ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده .

 

معماری منارجنبان اصفهان

گفتیم که منارجنبان اصفهان یکی از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود . نمای بیرونی این سازه با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای ، نقوش اسلامی و هندسی تزیین شده است و همین باعث شده برای بازدید کنندگان جذاب و تماشایی باشد . ایوان سازه به سبک معماری مغولی و مناره‌ها به سبک معماری صفوی ساخته شده است . عرض مناره‌ها ۹ متر و ارتفاع آنها هفت و نیم متر است و به صورت قرینه در دو طرف ایوان واقع شده‌اند .

این مجموعه تاریخی میزبان دو اتاقک به نام چله خانه نیز بوده که در گذشته به عنوان محل چله نشینی عرفا مورد استفاده قرار می‌گرفته است . متاسفانه نام معمار این بنا مشخص نیست اما ویژگی‌های خاص معماری آن و ظرافتی که در ساخت آن اجرا شده به واقع تماشایی هنرمندانه می‌باشد .

علت لرزش منارجنبان اصفهان

اصلی‌ترین عامل شهرت و محبوبیت منارجنبان اصفهان همان ویژگی اصلی معماری آن یعنی لرزش همزمان دو مناره می‌باشد . در مورد راز این موضوع هنوز هم چالش‌ها و اختلاف نظرهایی وجود دارد . اما به طور کلی می‌توان علت اصلی این امر را مطابقت با نظریه‌ای به نام قانون رزونانس در نظر گرفت . بر اساس این نظریه که همان قانون تشدید است اگر دو رشته نخ متصل به یکدیگر که در دو طرف خود وزن و ارتفاع یکسانی دارند را در نظر بگیریم با تکان خوردن یکی از آنها آن یکی دیگر قطعاً دچار لرزش خواهد شد .

هرچند که کارشناسان عوامل دیگری مانند پایه‌های ضعیف ، استفاده از مصالح سبک و نزدیکی مناره‌ها به یکدیگر را در تکان خوردن آنها موثر می‌دانند .

دیدنی‌ های نزدیک به منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان که در ناحیه غرب این شهر و کمی دورتر از مرکز آن واقع شده در اطراف خود جاذبه‌ها و جاهای دیدنی دیگری نیز دارد که گردشگران می‌توانند با رفتن به این منطقه از آنها نیز بازدید کنند . در ادامه به جاذبه‌های گردشگری نزدیک به منارجنبان اصفهان اشاره‌ای خواهیم کرد .

 

 کوه آتشگاه

خیابان آتشگاه به این دلیل این عنوان را به خود نسبت داده که میزبان کوهی تاریخی به نام کوه آتشگاه می‌باشد . این جاذبه گردشگری در فاصله ۲ کیلومتری منارجنبان واقع شده و در واقع کوهی است که در بالای آن آتشکده باستانی وجود دارد . این آتشکده از آثار به جای مانده دوره ساسانیان می‌باشد .

پارک ناژوان

اگر تنها ۱۰ کیلومتر از مدارجنبان فاصله بگیرید به یکی از دیدنی‌ترین پارک‌های اصفهان به نام ناژوان خواهید رسید که در حاشیه زاینده رود قرار دارد . این پارک جنگلی با داشتن چشم اندازی بی‌نظیر از بزرگترین باغ‌های شهر است که به دلیل داشتن امکانات تفریحی و ورزشی متنوع برای خود اصفهانی‌ها و مسافران بسیار محبوب می‌باشد . یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های پارک ناژوان باغ پرندگان است که با داشتن بیش از ۵ هزار پرنده از ۱۳۰ گونه مختلف بسیار مشهور شده است .

چند نکته در بازدید از منارجنبان

مناره‌های منار جنبان روزه در ساعت‌های ۱۰:۳۰، ۱۲ ، ۱۳:۳۰ ، ۱۵ ، ۱۶:۳۰  و ۱۸ تکان می‌خورند . بنابراین سعی کنید بازدیدتان از این بنا را برای این ساعت‌ها برنامه‌ریزی کنید .

منار جنبان اصفهان  همه روزه به جز برخی از ایام تعطیل و سوگواری از ساعت  ۹ صبح تا ۱۸ میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان است .

 

 

برای تهیه بلیط قطار و هواپیما با مناسب‌ترین شرایط و همچنین آشنایی با تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Nazanin Zahra.R
Nazanin Zahra.R
2 ماه قبل

سلام
بسیار عالی
سپاس از شما